Tuesday, May 19, 2009

Email kepada En Radzuan dari KOSMO! tentang KPT/MOHE & Dato' Radin Umar

--- On Wed, 4/15/09,
wrote:
From:
myself
Subject: Penjelasan tindakan KPT:Pensyarah dipaksa berhenti
To: berita@kosmo.com.my, hisham.idris@kosmo.com.my, junhairi.alyasa@kosmo.com.my
Date: Wednesday, April 15, 2009, 9:37 PM

Encik Radzuan

Sebagaimana saya terangkan melalui telefon pada pukul 2020 tadi,

1. Saya mengadu kepada Dato' Radin Umar Ketua Pengarah IPTA,KPT pada 10 Jun 2008. KPT menjawab pada 10 Jun 2008 menyatakan" saya akan minta Prof Rujhan siasat dan membetulkan jika terdapat penyelewengan."

2. Saya mengadu lagi kepada Dato' Radin Umar Ketua Pengarah IPTA,KPT pada 19 Jun 2008 selepas dicerca "You are a failure" dan dihalau "You should leave our university" oleh Timbalan Naib Canselor Akademik Prof Dato Dr Muhammad Muda pada hari yang sama (19 Jun 2008).KPT menjawab pada 24 Jun 2008 menyatakan "Im in Australia. Have asked Prof Rujhan to look into it.
3. Saya mengadu lagi pada 9 September 2008 kepada Dato' Radin Umar Ketua Pengarah IPTA,KPT menyatakan saya telah hilang sabar kerana ketua-ketua saya bertindak sesuka hati menganiaya saya tanpa merasa risau menerima hukuman. Saya tidak menerima jawapan langsung daripada Dato' Radin Umar Ketua Pengarah IPTA,KPT.
4. Saya meletak jawatan pada bulan November 2008 kerana USIM tidak berlaku adil terhadap saya.
5. Saya menulis email pada 27 November 2008 kepada Dato' Radin Umar Ketua Pengarah IPTA,KPT untuk berjumpanya berkenaan kedudukan saya di USIM. Tiada jawapandaripada Dato' Radin Umar Ketua Pengarah IPTA,KPT..
6. Saya menulis email pada 2 Disember 2008 kepada Dato' Radin Umar Ketua Pengarah IPTA,KPT menyatakan saya benar-benar perlukan bantuannya.Dato' Radin Umar Ketua Pengarah IPTA,KPT menjawab pada 2 Disember 2008 "Could you see datuk yusof dep dg. He has been following yr case."
7. Saya menerima surat daripada KPT bertarikh 3 Februari 2009 menyatakan:
" Senat USIM telah bertindak wajar atas kapasitinya selaku authority tertinggi dalam hal ehwal akademik dan mempunyai hak untuk memohon markah pelajar dinilai semula”

Pada perenggan 4 surat tersebut, pihak KPT menulis:"Setelah mengambil kira kesemua aspek perbincangan antara saya, Puan dan juga Pengurusan USIM, saya mendapati bahawa tidak timbul sebarang salah laku dari aspek perundangan berhubung kes Puan."

8. Saya mengadu pada bulan Jun 2008 dan KPT hanya memberi jawapan pada Februari 2009 bahawa tidak timbul sebarang salah laku dari aspek perundangan berhubung kes saya.

9. Jika saya tahu jawapan KPT adalah seperti di atas, saya tidak akan meletak jawatan pada November 2008 iaitu 5 bulan selepas membuat aduan.

Harap maklum. Terima kasih Tuan-tuan.